Tuesday, October 26, 2010

buta mata, gelaplah jiwa




Pandangan mata selalu menipu
Pandangan akal selalu tersalah
Pandangan nafsu selalu melulu
Pandangan hati itu yang hakiki
Kalau hati itu bersih

Hati kalau terlalu bersih
Pandangannya kan menembusi hijab
Hati jika sudah bersih
Firasatnya tepat kehendak Allah
Tapi hati bila dikotori
Bisikannya bukan lagi kebenaran

Hati tempat jatuhnya pandangan Allah
Jasad lahir tumpuan manusia
Utamakanlah pandangan Allah
Daripada pandangan manusia

..mmg benar..kdg2 pandangan mata selalu menipu, pandangan akal selalu tersalah, pandangan nafsu selalu melulu, manakala pandangan hati la yg paling hakiki..tapi kalau hati itu bersih la..
lirik lagu ni membuat aku TERSENTAP..terfikir sejenak..ape jenis hati la aku ni?? bersih? hitam? berkarat?
pernah dgr kata2 seorg sahabat,,kalau hati seseorg dah mati, baca Quran x rse ape2, dgr psl mati xde rse gerun, cerita pasal neraka xde rse takut dan insaf, kalau ceritakan ttg syurga xde rse gembira..
kdg2 aku takut..ye la kan..utk menitiskan air mata ketika menghayati bibit2 bacaan al-quran pn sgt ssh bagi aku..
adakah hati ni pn termasuk dlm golongan yg dah mati? kalau dah mati..boleh ke hidup kembali??
dan ape yg membuatkan hati ini bertambah sedih, apabila hendak menangisi kekhilafan diri, tp x mampu utk menitiskan walau setitis air mata pun..terasa kerdil diri ini ya ALLAH...
sbnrnya, byk perkara yg buat aku terfikir semenjak pulang daripada Pulau Tidung(harap2 dapat berkongsi ttg rombongan cik kiah ke pulau tidung dlm post yg ke depan)...
byk mnde yg buat aku terfikir..
byk perkara yg x beres...
byk yg perlu dilaksanakan..
n yg plg penting..
byk yg perlu utk diubah..

sekian..

p/s: cuba la utk hayati lirik ini betul2..kalau xde rasa ape2,,means ade something wrong ngan hati tu...masyaallah..

No comments: