Friday, February 26, 2010

mimpi



salam, bertemu kembali...

aku tersedar dari mimpi,, jam menunjukkan sudah pukul 4.36pm,,
terpinga2 memikirkan mimpi yg berlaku, ,sungguh mendebarkan..
aku cuba mengingati kembali mimpi tersebut..dlm mimpi tu aku menangis semaunya, aku duduk di satu penjuru dengan tangan di atas kepala mengenang dosa yang telah dilakukan, tp sayang seribu kali sayang, pintu taubat telah ditutup, cuma masa menentukan adakah amal aku selama ini mencukupi...

ya benar, aku sekarang berada DI PADANG MAHSYAR!!!!..

kulihat banyak manusia dengan pelbagai ragam, ada yang tertawa, ada yg tersenyum, x lupa yg sama seperti aku mengangis menanti saat dipanggil..aku x dapat gambarkan gambaran yg jelas, karena ia satu mimpi, yg aku igt, aku jatuh dari satu tempat, terbang ke bwah menuju ke suatu padang yang sangat luas,,aku terlihat susuk tubuh yg sangat ku kenal..ya, kawan serumah denganku serta kawan sekuliahku,,mereka kelihatan tenang...tp AKU???

aku x dapat menahan kesedihan, terdengar bisik2 manusia mengatakan sang pencipta akan keluar utk melakukan perhitungan x lama lagi..AKU TERSENTAK!!! x sanggup aku mengahdapinya,, aku sedar dengan kondisi sekarang pasti tempatku di neraka..baru tu la aku nk beristighfar, dan bertaubat..tp sepertinya apa yg keluar dari mulut aku terasa ringan seperti kapas. dan x ada apa2 makna sama sekali...

alhamdulillah, tersentak aku dari tidur, aku beristigfar..cuba mengingati kembali, detik2 aku di padang mahsyar,,walupun sela masa cuma satu/2 minit, tp ckupla utk membuatkan dada aku berdebar dgn kencang dan terasa seperti mau gugur...aku sedar diri ini sgt kekurangan..banyak dosa, dan x pantas utk masuk syurga..
ya ALLAH, aku bersyukur dengan mimpi ini..smoga aku lebih istiqamah dalam mengerjakan amal ibadah kepadamu..amin..

p/s: pengalaman sendiri penulis, ketika tidur di siang hari..
salam maulidur rasul, ingati kembali peristiwa2 kerasulan baginda, dan hayati nilai2 yang diterapkan oleh baginda,,insyaallah

No comments: